Kąty Energetyczne 1975-2007
Prezentowane prace artystów: » Józef Robakowski
Przekroczenie idei oznacza jej zanegowanie. Przekroczenie formy oznacza przejście z jednej
do drugiej. Pierwsze określa krytyczną sytuację intelektualną – z nią mamy często do czynienia
w malarstwie nowoczesnym, zmagającym się
ze światem. Drugie określa samą zasadę złudzenia, dla którego jedynym przeznaczeniem formy jest inna forma.
Jean Baudrillard
„Kąty energetyczne” – to wspaniała nazwa, prawdziwie energetyczna, wypełniona nieustannym ruchem ścierających się przeciwieństw. Takich nazw i tytułów dla swoich prac i działań wymyślił Józef Robakowski znacznie więcej, jak choćby: „energo-geometria”, „geometria intuicyjna” czy „fotografia astralna – lojalne sprzeniewierzenie”.
Wszystkie są zbudowane na tej samej zasadzie i wszystkie mają wyraźnie oksymoroniczny charakter. Zamierzona przez artystę prowokacyjna nielogiczność oddaje stan rzeczy zachwycający (niezwykły), ale daleki od zdrowego rozsądku, absurdalny. „Kąt” i „geometria” należą przecież do sfery pojęciowej, racjonalnej, zaś „energetyczność”, „energia”, „intuicja” – odsyłają do procesów fizycznych i psychicznych. Ale właśnie w tym metaforycznym, paradoksalnym charakterze wymyślonych nazw wyraża się istota sztuki Robakowskiego, nastawionej na ujawnianie ukrytych zależności, podobieństw, na wciąganie odbiorcy w ryzykowną grę, w której musi on często zrezygnować z wielu rozsądnych zasad, trzymających w ryzach zarówno umysł, jak i ciało, by w zamian otrzymać tylko zdziwienie.
Lucyna Skompska (fragment wstępu do katalogu wystawy)
Spis prac Józefa Robakowskiego do wystawy „Kąty energetyczne 1975-2007”
1.Z cyklu: „Kąty energetyczne ”, 1975r., fotografia; 40×20 cm.
2.Z cyklu: „Kąty energetyczne”, 1975r., fotografia; 40×28 cm.
3.Z cyklu „Kąty energetyczne”, 1975r., fotografia; 40×38 cm.
4.Z cyklu „Kąty energetyczne”, 1982r., ołówek, karton; 56×43 cm.
5.Z cyklu „Kąty energetyczne”, 1986r., fotografia,płótno,metal;92×92 cm.
6.Z cyklu „Kąty energetyczne”, 1986r., fotografia,płótno,metal;92×92 cm.
7.Z cyklu „Kąty energetyczne”, 1995r., akryl,metal ; 88×77 cm.
8.Z cyklu „Kąty energetyczne”, 1990r., fotografia,płótno,metal; 100×70 cm.
9.„Kiner”- video,1992r., Instalacja.(wystawa autorska),Galeria Stara B.W.A.Lublin.
10.Z cyklu „Kąty energetyczne”, 1986r.,fotografia,płótno,metal; 80×60 cm.
11.Z cyklu „Kąty energetyczne”, 1986r.,fotografia,płótno,metal; 80×60 cm.
12.Fotografia, 2000r., 40×30 cm.
13.Z cyklu „Kąty energetyczne”, 1992r., fotografia, akryl; 50×60 cm.
14.Z cyklu „Kąty energetyczne”, 1992r., fotografia, akryl; 50×60 cm.
15.Z cyklu „Kąty energetyczne”, 1992r., fotografia, akryl; 50×60 cm.
16.Z cyklu „Kąty energetyczne”, 1992r.,taśma filmowa; 105×82 cm.
17.Z cyklu „Kąty energetyczne”, 1988r., fotografia, akryl; 40×50 cm.
18.Instalacja „Kąty energetyczne”, 1996r.,z wystawy : „The Butterfly Effect”,
Mucsarnok Gallery, Budapest.
19.Z cyklu „Kąty energetyczne”, 2003r., akryl,metal; 50×60 cm.
20.Z cyklu „Kąty energetyczne”, 2003r., akryl,metal; 50×60 cm.
21.Z cyklu „Kąty energetyczne”, 1997r.,fotografia,metal; 80×60 cm.
22.Z cyklu „Kąty energetyczne”, 1997r.,fotografia,metal; 80×60 cm.
23.Z cyklu „Kąty energetyczne”, 1992r.,karton,metal; 100×70 cm.
24.Z cyklu „Kąty energetyczne”, 2003r., akryl,metal; 100×70 cm.
25.Z cyklu „Kąty energetyczne”, 1975-2007r.,płótno, akryl,metal; 60×69 cm.
26.Z cyklu „Kąty energetyczne”, 1989r.,fotografia,metal; 30×24 cm.
27.Z cyklu „Kąty energetyczne”, 2003r., akryl,metal; 80×60 cm.
28.Z cyklu „Kąty energetyczne”, 2003r., akryl,metal; 87×87 cm.
29.Z cyklu „Kąty energetyczne”, 2003r., akryl,metal; 80×60 cm.
30.Z cyklu „Kąty energetyczne”, 2003r., akryl,metal; 70×70 cm.
31.Z cyklu „Kąty energetyczne”, 2001r.,płyta, akryl,metal; 74×73 cm.
32.Z cyklu „Kąty energetyczne”, 2003r., akryl,metal; 100×70 cm.
33.Z cyklu „Kąty energetyczne”, 1989r., akryl,metal; 100×65 cm.
34.Z cyklu „Kąty energetyczne”, 2003r., akryl,metal; 94×94 cm.